Publicación: Personality Profile of a Group of Cyto-Histotechnology Students
Portada
Citas bibliográficas
Código QR
Autor corporativo
Recolector de datos
Otros/Desconocido
Director audiovisual
Editor/Compilador
Editores
Tipo de Material
Fecha
Cita bibliográfica
Título de serie/ reporte/ volumen/ colección
Es Parte de
Resumen en inglés
By 2012, the National Ministry of Education in Colombia recognized 286 Institutions of Higher Education (IHEs) in the country that offered technical and technological programs. The quality of technicians, technologists, and other professionals is directly related to their performance during secondary and tertiary education. The aim of this paper is to describe the personality profile and academic performance of a group of Cytology and Histology students at a Health Sciences institution of higher education. We performed a descriptive study that included first to third semester students in the Department of Cytology and Histology. We measured socio-demographic variables related to academic achievement and the Gordon Personal Profile-Inventory (GPP-I) test results. This study was approved by the Ethics for Research on Humans Committee at the Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud. We analyzed 53 Cytology and Histology students. The average age was 18 years old (IQR 18-21), and the gender distribution was 88.4% female (46/53). The initial grade mean was 3.5 (IQR: 3.3-3.8), with 5 being the maximum in the Colombian grading system, and the mid-career grade was 3.7 (IQR: 3.6-4). We explored the relationship between the place of residence before starting the program, the result of the National Test for Graduates in Colombia (ICFES-SABERPro, comparable to the American SAT), and the academic performance of students. We observed a significant correlation among these variables. Despite there being a number of university departments in the field in Colombia, Cytology/Histology is a poorly known profession, and the skills and abilities together with its range of tasks in the labor market are unknown. Concerning academic performance and its correlation with the GPP-I domains, we observed that there was a direct relationship between starting grade point average and original thinking.
Resumen en español
En Colombia para el año 2012 fueron reconocidas 286 Instituciones de Educación Superior (IES), las cuales ofertan programas técnicos y tecnológicos. La calidad de los técnicos, tecnólogos y profesionales está relacionada directamente con su desempeño durante el colegio y la carrera. Describir el perfil de personalidad y su desempeño académico de un grupo de estudiantes de Citohistología, en una institución de educación superior de ciencias de la salud. Se realizó un estudio descriptivo, donde se incluyeron estudiantes de primero a tercer semestre de la Facultad de Citohistotecnología. Se midieron variables sociodemográficas, relacionadas con el desempeño académico y resultados de la prueba de inventario de personalidad de Gordon (P-IPG). Este estudio fue aprobado por el comité de ética de investigación con seres humanos de la Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud. Se analizaron 53 estudiantes de Citohistología, la mediana de edad fue de 18 años (RIQ: 18-21), la distribución por género fue 46 mujeres (88.4%). La mediana de notas al inicio de carrera fue de 3.5 (RIQ: 3.3-3.8), y mitad de carrera 3.7 (RIQ: 3.6-4). Se exploró la relación entre el lugar de vivienda antes de iniciar el pregrado, el resultado del ICFES-SABERPro y el rendimiento académico, observando una relación estadísticamente significativa. La Citohistotecnología actualmente es poco conocida a pesar de que existen varias facultades en Colombia y no se conoce claramente las destrezas y habilidades de su desempeño en el campo laboral. Con respecto al rendimiento académico y su correlación con los dominios del P-IPG, se observó que había una relación directamente proporcional entre el promedio inicial de carrera y la originalidad