GAC. Artículos

URI permanente para esta colección

Noticias

Navegar

Envíos recientes

Mostrando 1 - 3 de 3
  • PublicaciónAcceso abierto
    Personality Profile of a Group of Cyto-Histotechnology Students
    (Universidad ECCI, 2017) Volmar Quintero, Luis; Castro M, Carlos A.; Flórez Sierra, Alex Alexi
    By 2012, the National Ministry of Education in Colombia recognized 286 Institutions of Higher Education (IHEs) in the country that offered technical and technological programs. The quality of technicians, technologists, and other professionals is directly related to their performance during secondary and tertiary education. The aim of this paper is to describe the personality profile and academic performance of a group of Cytology and Histology students at a Health Sciences institution of higher education. We performed a descriptive study that included first to third semester students in the Department of Cytology and Histology. We measured socio-demographic variables related to academic achievement and the Gordon Personal Profile-Inventory (GPP-I) test results. This study was approved by the Ethics for Research on Humans Committee at the Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud. We analyzed 53 Cytology and Histology students. The average age was 18 years old (IQR 18-21), and the gender distribution was 88.4% female (46/53). The initial grade mean was 3.5 (IQR: 3.3-3.8), with 5 being the maximum in the Colombian grading system, and the mid-career grade was 3.7 (IQR: 3.6-4). We explored the relationship between the place of residence before starting the program, the result of the National Test for Graduates in Colombia (ICFES-SABERPro, comparable to the American SAT), and the academic performance of students. We observed a significant correlation among these variables. Despite there being a number of university departments in the field in Colombia, Cytology/Histology is a poorly known profession, and the skills and abilities together with its range of tasks in the labor market are unknown. Concerning academic performance and its correlation with the GPP-I domains, we observed that there was a direct relationship between starting grade point average and original thinking.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Comparación del uso del ácido amsónico y Blanco de Calcofluor para colorear hongos sobre bloques de agar
    (Universidad de Antioquia, 2014) Gómez G, Marcela; León E, Jeannette; Flórez Flórez, Alex Alexis; Quiñones V, Gina; Gómez V, Katherine; Espinosa G, Lizeth; Ávila R, Claudia; Fernández M, Paola
    Introducción El diagnóstico temprano y veraz de las micosis invasivas es fundamental para mejorar la calidad de vida de pacientes inmunocomprometidos al disminuir las complicaciones fatales. Aunque las coloraciones que se están aplicando son útiles, tienen baja especificidad y valor predictivo positivo que disminuyen su eficacia en el diagnóstico. Es por esto que es necesario explorar nuevos colorantes como los derivados del estilbeno que son capaces de emitir fluorescencia al unirse a enlaces presentes en la pared celular fúngica. Objetivo Identificar las características operativas de la técnica de coloración ácido amsónico y compararlas con la coloración Blanco de Calcofluor. Materiales y métodos Se realizó un estudio de pruebas diagnósticas, en el que se evaluaron 186 láminas parafinadas para cada coloración con hongos o bacterias. Resultados La especificidad de la microscopía fue mayor con ácido amsónico que con Blanco de Calcofluor (100% y 49,4%, respectivamente). La sensibilidad fue del 96,7% con Blanco de Calcofluor y 93,5% con ácido amsónico. Conclusiones El ácido amsónico es una técnica más específica que el Blanco de Calcofluor y las dos coloraciones requieren entrenamiento previo para la detección microscópica de hongos.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Garanticemos la calidad de las muestras respiratorias para diagnosticar COVID-19
    (Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca y la Universidad Nacional Abierta y a Distancia (Colombia), 2020-09-24) Gómez-Garzón, Marcela; Isaza-Cortes, Martha Patricia; Ibañez-Galvis, Catalina
    Este artículo y video disponibles en el OJS de la Revista describe los procedimientos para la recolección de hisopos respiratorios que garantizan la bioseguridad y el diagnóstico de COVID-19 en adultos y niños.