Triviño Luengas, Martha Lucía62 p.2020-10-09The biopsychosocial model, is the paradigm under which the importance of promoting spaces for people with a diverse functioning is postulated, taking into account that social inclusion enables the full integration of this people; this is why it is necessary to design strategies that enhance the participation of Persons with an Intellectual Disability, in educational and work environments, with the aim of increasing the recognition of the skills, abilities and competences of this people, not without ignoring the benefits in terms of quality of life and emotional well-being for this population. Therefore, the aim of the investigation was to design a cognitive and functional assessment protocol for the people with an intellectual disability who are in a labor inclusion process, through a foundation for social inclusion of Bogotá D.C. To do this, a documentary review was made based on the categories of analysis: biopsychosocial model, social inclusion, labor inclusion, intellectual disability, cognitive assessment, functional assessment, adaptive behavior and cognitive functioning. Once the bibliographic material was selected, the selection and subsequent formulation of the neuropsychological and functional evaluation protocol was made, consisting of a semi-structured interview, seven neuropsychological tests and a scale of support intensity; these instruments will allow to recognize the cognitive and functional profile to establish a relation with the occupational fields defined in the International Standard Classification of Occupations Adapted for Colombia of the National Administrative Department of Statistics (DANE). It is concluded that the proposed tool will contribute to the advancement and improvement of the labor inclusion processes that are developed a foundation for social inclusion, while at the same time the situation of this group of people and the economic, social and political panorama of a country will be improved.El modelo biopsicosocial, es el paradigma bajo el cual se postula la importancia de promover espacios en los que la inclusión social posibilite la plena integración de personas con un funcionamiento diverso; motivo por el que se hace necesario diseñar estrategias que favorezcan la participación de Personas en Condición de Discapacidad (PcD) Intelectual, en entornos educativos y laborales, con el fin de incrementar el reconocimiento de las habilidades, las capacidades y las competencias de estas personas, sin desconocer los beneficios que traen consigo en términos de calidad de vida y bienestar emocional para los mismos. Por consiguiente, el objetivo de la investigación, fue diseñar un protocolo de valoración cognitiva y funcional para las PcD intelectual que se encuentran en un proceso de inclusión laboral a través de una fundación para la inclusión social de ciudad de Bogotá D.C. Para ello, se realizó una revisión documental con base a las categorías de análisis: modelo biopsicosocial, inclusión social, inclusión laboral, discapacidad intelectual, valoración cognitiva, valoración funcional, habilidades adaptativas y funcionamiento cognitivo. Una vez seleccionado el material bibliográfico, se dio paso a la selección y posterior formulación del protocolo de evaluación neuropsicológica y funcional, compuesto por una entrevista semiestructurada, siete pruebas neuropsicológicas y una escala de intensidad de apoyos; estos instrumentos darán cuenta del perfil cognitivo y funcional para establecer una relación con los campos ocupacionales definidos en la Clasificación Internacional Uniforme de Ocupaciones Adaptada para Colombia del Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE, 2005) . Se concluye que la herramienta propuesta, contribuirá con el avance y perfeccionamiento de los procesos de inclusión laboral que se desarrollan al interior de una fundación para la inclusión social de Bogotá D.C., al mismo tiempo que se favorece la situación de las personas valoradas, junto con la dimensión económica, social y política de un país.2017Fundación Universitario de Ciencias de la Salud, 2017Formulación de un protocolo de valoración cognitiva y funcional para el análisis del funcionamiento ocupacional de personas en condición de discapacidad intelectual vinculados a un programa de inclusión laboral de Bogotá D.C.application/pdfTrabajo de grado - Pregrado2020-10-09TAPS 0050 T74fhttps://repositorio.fucsalud.edu.co/handle/001/1067spainfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-ND 4.0)Integración a la comunidadCalidad de vidaCogniciónModelo biopsicosocialInclusión socialInclusión laboralDiscapacidad intelectualPerfil cognitivo y funcionalhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2