H. Facultad de Ciencias Sociales y Educación
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Publicación Acceso abierto Allelic polymorphism in the serotonin transporter gene in major depression patients(2011-04-11) Escobar, Carlos H.; Calderón, Jorge Hernán; Moreno, Germán AlbertoIntroduction: Major depression (MD), like other mood disorders, is considered a worldwide endemic pathology, becoming one of the biggest public health problems. The hereditary factors of mood disorders have been studied for many years and different chromosomal regions and genes have been involved in this physiopathological process. Objective: To establish the association between allelic variants of the serotonin transporter gene (5-HTTLPR and VNTR) and MD in a population with this diagnostic in the department of Caldas, Colombia. Materials and methods: A case-control study was conducted with individuals older than 16 years of age born in the department of Caldas. The sample was composed of 59 patients with the MD with family antecedents of the pathology and 59 controls paired by precedence, age, and gender. For the cases and controls selection the Diagnostic Interview for Genetic Studies (DIGS) was used. Using the Hranilovic et al. protocol, the polymorphic regions in the promoter and third intron of the Serotonin Transporter gene was amplified. Results: It was not possible to find association between MD and the genetic or clinical variables. The absence of the short allele of the promoter could act as a protective factor (OR=0.70 CI 95%=0.313 to 1.604), for the development of the pathology in this population, and the presence of at least one copy of the 10 repetition alleles of the third intron could act as a risk factor (OR: 1.25), but the wide confidence interval (CI 95%=0.38 to 2.64) does not permit supporting these conclusions. Discussion: The results obtained in this population do not yield conclusive information related with the etiopathogeny of MD, but do not contradict those obtained in other studies with bigger samples than ours. The broad confidence interval does not support conclusions about the role as a risk factor for the 10 repetition alleles of the intron or the absence of the S allele of the promoter as a protector factor. Further studies with larger population samples may help to clarify these facts.Publicación Acceso abierto Physician advice for smoking cessation (Review)(John Wiley and Sons, Ltd., 2013-05-31) Buitrago, Diana; Preciado, Nataly; Stead, Lindsay F.; Sánchez, Guillermo; Hartmann‐Boyce, Jaime; Lancaster, TimBackground Healthcare professionals frequently advise people to improve their health by stopping smoking. Such advice may be brief, or part of more intensive interventions. Objectives The aims of this review were to assess the effectiveness of advice from physicians in promoting smoking cessation; to compare minimal interventions by physicians with more intensive interventions; to assess the effectiveness of various aids to advice in promoting smoking cessation, and to determine the effect of anti‐smoking advice on disease‐specific and all‐cause mortality. Search methods We searched the Cochrane Tobacco Addiction Group trials register in January 2013 for trials of interventions involving physicians. We also searched Latin American databases through BVS (Virtual Library in Health) in February 2013.Publicación Acceso abierto Aproximación a la historia del postgrado en patología en Bogotá: 1960- 2000 una mirada biográfica(Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2014-06-18) Morales Naranjo, Samuel David; Fundación Universitaria de Ciencias de la SaludPublicación Acceso abierto Determinantes , socioeconómicos y psicológicos del desempeño académico de los estudiantes de cuarto semestre de medicina de la FUCS durante el segundo periodo académico de 2014 : (Protocolo de investigación)(Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2014-06-18) Mendoza Ramírez, Oscar Eduardo; Polo Nieto, José Fernando; Fundación Universitaria de Ciencias de la SaludPublicación Acceso abierto Buenas prácticas en ambientes virtuales de aprendizaje de la Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud(Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2014-06-18) Rojas Garzón, Mónica Marcela; Losada Flórez, Diana Carolina; Gil Sáenz, Camilo Enrique; Fundación Universitaria de Ciencias de la SaludPublicación Acceso abierto Caracterización de la práctica pedagógica de los docentes de la cátedra de toxicología de sexto semestre de la Facultad de Medicina de la Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud (F.U.C.S) en el periodo 2014-1(Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2014-06-24) Mejía Cano, Jorge Esneider; Quintero Cañon, Carlos AndrésPublicación Acceso abierto Características fundamentales del diseño curricular de la rotación por mastología, patología mamaria benigna en el Hospital de San José(Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2014-06-24) Guio Ávila, José Ismael; Fundación Universitaria de Ciencias de la SaludPublicación Acceso abierto Resultado de una intervención al grupo de residentes en su competencia para dar información a los familiares de Los pacientes hospitalizados en la unidad de cuidados Intensivos del Hospital de San José(Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2014-06-26) Coral Pabón, Miguel Hernando; Leal Esper, Rafael Rachid; Nieto Estrada, Víctor Hugo; Fundación Universitaria de Ciencias de la SaludPublicación Acceso abierto Sistematización de la experiencia del diseño del atlas dermatológico de la Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud(Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2014-07-15) Argote Ruiz, Arturo César; Fundación Universitaria de Ciencias de la SaludPublicación Acceso abierto Acuerdo intra-interobservador en las pruebas Minimental State Examination (MMSE) y Montreal Cognitive Assessment (MoCA test) aplicados por personal en entrenamiento(2015) Pedraza, Olga Lucía; Sierra, Fabio; Salazar, Ana María; Hernández, Adriana Margarita; Ariza, María José; Montalvo, María Camila; Plata, Juliana; Muñoz, Yolanda; Díaz, José Miguel; Piñeros, CésarIntroducción: en el proceso del diagnóstico neuropsicológico, los instrumentos de tamizaje cognitivo, son una herramienta útil en la identificación de cambios mentales del sujeto, en momentos puntuales o a través del tiempo. Su uso se fundamenta en el análisis psicométrico. Objetivo: determinar el acuerdo inter e intra-observador en el MoCA test y el MMSE, aplicado por profesores y estudiantes en procesos de entrenamiento de tamización cognitiva. Materiales y métodos: a los estudiantes y profesores en entrenamiento en la puntuación del MoCA test y el MMSE, se les presentó un video en dos sesiones, con un intervalo de 5 meses, mostrando el desempeño de dos adultos mayores, respondiendo el MoCA test y el MMSE, previo consentimiento informado. Se compararon los puntajes dados en las dos sesiones por los sujetos en entrenamiento, con los de ellos mismos (intra-observador), usando el coeficiente de concordancia y correlación de Lin(rho) y con los del grupo restante (inter-observador) usando el coeficiente de correlación intra-clase (ICC). Resultados: participaron 46 evaluadores. Se encontró alta confiabilidad inter-observador para el MoCA (ICC=0.86), pero baja para el MMSE (ICC=0.24) y baja confiabilidad intra-observador tanto para el MoCA (rho paciente 1=0.012 y rho paciente 2=0.152) como para el MMSE (rho paciente 1=0.008 y rho paciente 2=0.012). Aunque los puntajes difirieron, las clasificaciones diagnósticas realizadas por los evaluadores fueron similares a las del patrón de oro. Conclusión: la correcta aplicación del test, requiere varios entrenamientos, y aunque hubo pocas diferencias entre los puntajes, los errores cuando se está cerca del punto de corte propuesto, aumentan el riesgo de sesgo.Publicación Acceso abierto Procesos interventivos y rol de la psicología educativa: estudio de caso en un contexto de escuela pública en Bogotá(Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2015) López Giraldo, SharaThis article presents the results of an academic project, that comes through a volunteering program with the Colombian Association of Psychologists. Starting from this scenario, a research project was developed from the FUCS faculty of psychology, with the objective to analyze the experience of a process of intervention in educational psychology at Usme, a district in Bogotá. Then the primary sources of research were discussed, and from that point managed to interpret the narratives, which configures the experience of this discipline branch through a qualitative look. This case study presents some discussion elements that frame the complexity of educational psychology, for a better understanding of phenomena in school contexts. The findings reveal a constructivist process, from the characteristics of interacting subsystems, without essentialize the profile and professional role.Publicación Acceso abierto Revisión teórica; familia y componentes de crianza(Bogotá, Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2015) Senegal Castro, Iván Camilo; Rivera Gutiérrez, Esteban David; Quintero Fonseca, Martha Liliana; Velásquez Yara, Julián Sebastián.This article aims to analyze the determinants of the process of raising infants, considering the attitudes, patterns and parenting styles, used by parents or guardians of minors, to identify appropriate parenting practices. A descriptive review was conducted addressing diverse backgrounds that reflect the theoretical development of the rearing process, from different conceptual referents. The review consists of 61 articles, finding references dating from 1966 to 2015, using the bases Redalyc, Scielo, BVS, Dialnet and Pubmed among other data. In conclusion Democratic model of Baumrind is the most effective because children educated under this model are more adaptive, functional and have prosocial behavior. It is recommended to expand research on this model considering biological factors, family environment and the socio-cultural context, to promote good parenting practices.Publicación Acceso abierto Lineamientos curriculares con enfoque intercultural del programa de medicina familiar de la Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud(Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2015) Chacón Peña, Narda Piedad; Jaramillo Martínez, César Augusto; Mora Villarroel, Silvia Lorena; Salamanca Ortiz, Henry David; Fundación Universitaria de Ciencias de la SaludPublicación Acceso abierto Abordaje psicológico de las investigaciones realizadas sobre las malformaciones congénitas craneofaciales(Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2015) Veloza Murillo, Julie; Morales Rocha, Bibiana; Quintero, Javier Fernando; Ramírez Benavides, Johana PatriciaLas malformaciones congénitas son de gran importancia dentro del ámbito de la salud, especialmente desde la parte psicológica. En el presente artículo se ahondará sobre las malformaciones congénitas craneofaciales, las cuales se relacionan con las estructuras anatómicas del territorio de la cabeza, cara y cuello. Objetivo: Conocer los aspectos psicológicos relacionados con las malformaciones congénitas craneofaciales en los reportes de literatura científica. Metodología: Estudio cualitativo de investigación documental, se realizó una búsqueda en bases de datos científicas, de acuerdo a los criterios de búsqueda, dentro de los cuales se incluyó artículos comprendidos entre el año 2005 al 2015. Se preseleccionaron 55 artículos, posteriormente se aplicó la metodología CASPE para los artículos de enfoque cualitativo (Critical Appraisal Skills Programe España) y STROBE (Strengthening the Reporting of Observational studies in Epidemiology) para aquellos de enfoque cuantitativo. Con el propósito de agrupar la información de los artículos seleccionados se realizó un proceso de tematización siguiendo la metodología de Hoyos (2000). Resultados: Se obtuvo la siguiente tematización: factores psicológicos, funcionamiento psicológico y ajuste psicosocial, calidad de vida e integración social, percepción y factores de estrés de los padre, adaptación psicológica e impacto emocional, habilidades sociales, familia y estrategias de afrontamiento, trastornos del estado de ánimo y factores de riesgo. Conclusiones: La literatura reporta diferentes impactos y aspectos psicológicos relacionados con la condición de las malformaciones congénitas craneofaciales, adicionalmente se recalca la importancia del trabajo multidisciplinario con el paciente y su familia.Publicación Acceso abierto Diseño de lineamientos curriculares que debe desarrollar la Escuela de Medicina Legal y Ciencias Forenses para sus procesos de capacitación(Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2015-06-09) Orjuela Henao, Carmen Esther; Monroy Avella, Claudia Mercedes; Moreno, Liliana MercedesPublicación Acceso abierto El saber pedagógico: categoría que transforma y configura la acción docente en la FUCS, una reflexión desde la especialización en docencia universitaria(Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2015-06-10) Casas Patarroyo, Claudia Patricia; García Cañón, Nestor Alfonso; Fundación Universitaria de Ciencias de la SaludPublicación Acceso abierto Estado del arte: rastreo de conceptos en torno a la pedagogía que emergen de los productos de investigación de los estudiantes de la primera cohorte de la Especialización en Docencia Universitaria de la Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud – FUCS(Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2015-06-10) Salgado Rozo, Claudia Yolanda; Rodríguez Espitia, Yeison Camilo; Fundación Universitaria de Ciencias de la SaludPublicación Acceso abierto Diseño de un modelo de la relación docencia servicio basado en una estructura de valores y en la humanización en el servicio de rehabilitación en el Hospital Militar Central(Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2015-06-10) Céspedes Nieves, Gloria Maritza; Fundación Universitaria de Ciencias de la SaludPublicación Acceso abierto Diseño del modelo pedagógico para el Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses(Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2015-06-11) Cortés Callejas, Claraivett; Macana Tuta, Neidi Leonor; Peña Barrera, Queidy; Fundación Universitaria de Ciencias de la SaludPublicación Acceso abierto Currículas de la formación posgradual en educación(Bogotá, Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, 2015-09-12) Ocampo Padilla, Patricia; Cañon Reyes, Isabel Cristina; Garcés, Ana Fernanda; Ramos Cruz, José Alveiro; Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud